Heeft je kind een licht verstandelijke beperking? In Leerexpert Castor (vroeger De Leerexpert Columbiastraat) krijgen leerlingen met een IAC-verslag of M-verslag type basisaanbod onderwijs op maat. We zijn een buitengewone lagere school op Luchtbal in Antwerpen-Noord.

Bij ons vind je geen klassen per leeftijd of per niveau. We kijken wel naar hoe leerlingen leren, groeien en zich voelen. Samen bouwen we aan de beste versie van je kind.

Van waar komt onze naam?

Op onze school krijgen kinderen de rust en ruimte om te stralen, net zoals de heldere ster Castor. ‘Hij die schittert’, betekent het. Wist je dat het ook de Latijnse naam is voor bever? Dit ijverige dier heeft de groep nodig om tot resultaat te komen, net zoals onze leerlingen en leerkrachten op elkaar rekenen.

Kinderen zitten op een rijtje voor een krijtbord van Leerexpert Castor.

Doelgericht leren

Op onze school zijn een tiental dierenklassen: onder andere de bijen en kangoeroes zijn doeners, terwijl de uilen, dolfijnen en wolven eerder denkers zijn.

Samen met een zorgteam (van logopedisten, kinesisten, orthopedagogen, psychologen …) begeleidt de leerkracht zijn eigen klasgroep in het leren, aangepast aan hun leerstijl. En daar zijn we best ambitieus in!

We zetten niet alleen in op leerwinst maar ook op leeswinst. Zo hebben we een mooie schoolbibliotheek en staat er in elke klas een boekenbox die de leerlingen uitdaagt om hun woordenschat te verruimen en te lezen, lezen, lezen!

Samen leren (en) spelen

Om te kunnen leren, moet elk kind zich ook goed voelen. Dat doen we door rust en structuur te creëren, met een vaste leerkracht en inrichting per klas

Zowel in de klas als op de hele school leren we respectvol omgaan met elkaar. Zo is samen leren en spelen voor iedereen fijn!

Sociale en emotionele vaardigheden worden in onze school dagelijks geoefend. Leren luisteren naar elkaar, samenwerken, grenzen trekken, eerlijk zijn, elkaar helpen … Aan de hand van zeven bouwstenen ontdekt je kind zichzelf, de eigen emoties en die van anderen.
Stap voor stap leert je kind zich beter uitdrukken, heeft het meer succeservaringen en gaat het (terug) in zichzelf geloven.

Juf helpt leerlingen in een klas van Leerexpert Castor.
Kinderen maken zich klaar om te gaan fietsen in Leerexpert Castor

Als één team

Ouders en hun begeleiders zien we als partners. We vormen één team en waken erover dat alle kinderen zich veilig voelen op onze school.

We zijn open, transparant en realistisch in alles wat we doen. We beloven geen wonderen. Wel dat we onze expertise maximaal inzetten om elke leerling zo ver mogelijk te brengen.